Mischa

Mischa
240 pagina's
verschenen november 2014

isbn: 9789491567780
paperback € 10,00

isbn: 9789491567391
eBook € 9,99

MIDPRICE editie
Bejubelde roman, nu met leesclubvragen!

Op een dag krijgt Rosa, een opgewekte 65-jarige weduwe, de politie aan de deur. Haar oudste zoon blijkt zojuist te zijn aangehouden voor de verdwijning van de tienjarige Mischa, een zaak die het land al maanden bezighoudt.

Voor Rosa begint er een emotionele rollercoaster. Samen met familie en vrienden neemt ze stelling tegen de verdenking, heilig gelovend in de onschuld van haar zoon. Maar hoe goed kent ze haar zoon écht? En is haar moederliefde bestand tegen de waarheid?

‘Met een montere toon, kennis van familiezaken en elementen uit recente misdaadgevallen schreef Münstermann met Mischa een psychologische thriller die van begin tot eind boeit. ****’ NRC Handelsblad

 

‘Alleen al als literaire thriller is deze roman zeer geslaagd. Maar Mischa is in diepste wezen een roman over een gezin, over een familie en over de wijze waarop mensen binnen die liefdevolle én verstikkende constructie met elkaar omgaan. Het is vooral ook een prachtig portret van Rosa, de moeder. Münstermann is er weer in geslaagd een sterke roman over een twijfelende vrouw te schrijven. *****’ Het Parool

 

‘Via Mischa brengt Münstermann het drama dichtbij. In al z’n ontluistering, helder verteld. Zonder troost. Lezen voor wie durft! ****’ de Volkskrant

 

Mischa is op de huid van de tijd geschreven. De roman brandt van hedendaagsheid. Een onvervalste pageturner.’ Vrij Nederland

 

‘Een beklemmende thriller, een reis door de nacht die raakt aan de onzekerheden van alle ouders. [...] Münstermann schetst de ontreddering mooi helder, in simpele bewoordingen.’ Trouw 

 

‘Een prachtig geschreven, verontrustende roman die nog lang in mijn hoofd bleef rondspoken.’ Margriet

 

‘Ik ben zwaar onder de indruk.’ Kunststof

 

Mischa lijkt te beginnen als een detective, maar ontpopt zich al snel tot een psychologisch drama. Een aangrijpend relaas.’ Boek

 

‘Ik vind Hans Münstermann een goede en interessante schrijver en dat maakt hij weer helemaal waar. Mischa is een fascinerend boek.’ Tros Nieuwsshow

 

‘In Mischa peilt Münstermann het drama van een leven dat compleet onderuitgehaald wordt. Een onverklaarbare misdaad ontmaskert de broosheid van ons bestaan en de onzekerheid van onze beschaving. Hans Münstermann toont deze emotionele rauwheid.’ cobra.be

 

‘Een huiveringwekkende psychologische roman.’ Gazet van Antwerpen

 

‘Het inlevingsvermogen van Hans Münstermann is indrukwekkend. Het verdriet van Rosa gaat door merg en been. Wat een staaltje vakmanschap! Mischa is aangrijpend en zó diepgaand dat ik het verhaal de komende tijd niet los zal kunnen laten. Een prachtig boek.’ leestafel.info

 

‘Teder boek over het meest ondenkbare dat je als ouder kan overkomen. [...] Münstermann schrijft zo onwaarschijnlijk zuiver en oprecht, dat ik dit boek iedereen kan aanbevelen.’ Tips van de redactie, bol.com

 

Mischa is een beklemmende psychologische roman.’ De Boekenkrant

 

‘Münstermann brengt de teloorgang van Rosa’s hoop en vertrouwen minutieus in beeld, maar laat toch ook ruimte voor troost en verzoening.’ Het Financieele Dagblad

 

‘Een sterke psychologische roman die door het taalgebruik en de thematiek de aandacht van de lezer gevangen houdt.’ Reformatorisch Dagblad 

 

‘Een boek dat met thema’s als massahysterie, mediahypes en kindermoord de tijdgeest raak weet te typeren.’ Ned. Bibliotheek Dienst

 


Een veelgestelde vraag aan Hans Münstermann:

Waarom wordt er geen motief genoemd voor de daad van de dader, en heeft de auteur daar bewust voor gekozen?

Antwoord van Hans Münstermann:

Ik heb er inderdaad bewust voor gekozen om geen motief te achterhalen. Omdat ik het niet kon vinden. De dader sluit zich in zichzelf op met zijn daad (die hij wel zelf vreselijk noemt) zonder een motief te noemen en zelfs inderdaad zonder spijt te betuigen.
Ik heb die keus gemaakt omdat het boek gebaseerd is op een moord op een kind in Duitsland, de tienjarige Mirco, in 2010. Daar speelden dezelfde vragen en kwamen er evenmin antwoorden.
Als ik een pure en verzonnen thriller had willen schrijven, dán was er motief geweest, omdat een thriller een oplosbare puzzel is. De werkelijkheid om ons heen is grotendeels een onoplosbare puzzel. In dit geval is die puzzel naar mijn persoonlijke opvatting een mengsel van schaamte, erotiek, woede, gekwetstheid, leugens en razernij.